Västerby - Hälsingegårdar i Rengsjö

Alla inlägg under maj 2011

Hej igen!


Mellan Onsdag 25/5-Tisdag 31/5 pågår årets skolvecka, och det har varit ett hårt jobb att organisera upp allting så det flyter på utan problem. Allt har gått enligt planerna, men dock idag Fredag är det trist väder med blåst och regn. Här följer dock en serie bilder som visar hur vi haft det här på Västerby.


  Våra getter busar omkring på kaninen Hasses tak.

  Både snickeriet och handelsboden är populära.

  Några tjejer spelar stångtennis så det står härliga till.

  Alla barnen hittade något roligt att göra, skrindorna är välanvända.

  Anja leder ett gäng barn genom kalvarnas hage.

  Mia hjälper barnen att tova ull.

  Anja lyfter ut en busig get ur Hasses inhägnad till barnens förtjusning.

  Men oftast är getterna fogliga och söta.

  Sång och dans i solskenet.   Barnen är jätteduktiga på att baka tunnbröd.

  En blivande älgjägare i älgpasset.

  Hopp och lek i halm.

  Full fart!

   Det är roligt med leksaker från förr!


Det kommer mera bilder, håll ut!



Mvh Micke

Hej igen kära bloggbesökare!


Här i Rengsjö händer det massor av saker, förberedelserna inför sommarens aktiviteter och inför skolveckan, som innebär att alla förstaklassare från kommunen får komma hit och uppleva vår miljö och våra aktiviteter.


Här följer en serie bilder som bättre beskriver läget just nu.


  Hönshuset börjar ta form, Hasse ligger i för fullt!

  Ett jättefint bord som Niklas och jag renoverade och som nu är redo för action.

  Niklas kämpar på med veden.

  Ragnar och Sudden leker tittut.

   Anja kånkar omkring på vykort.

  Niklas och Mattias skruvar ihop en bock i verkstan.

  Anja är mycket stolt över ett fint skåp hon just byggt.

  Mattias och Niklas slappnar av på bänken som vi knåpade ihop.

  Anja och Fia storstädar i Entréladan.

  Filip och Mia har precis lyckats knåpa ihop en lekstuga. Västerbys pärla tittar på.

  Jag och Västerbys pärla leker Cowboys och Indianer.

   Brokvisten in till Norrgårdens Nattstuga strök jag med tjära, här är resultatet.

  Niklas testar stångtennisen som i år har 4 stycken nya fina racketar.

  Vaktmästaren Hasse leker med kaninen Hasse.


 


Mvh Micke

Hej allihopa!


Tänkte köra en liten uppdatering om vad som händer här i Rengsjö om dagarna.


I lördags var vi på Hardrevet. Kallt och blött var det och ganska snart insåg vi att vi hade på tok för få bord, vi fick inte plats med alla saker vi hade tänkt sälja.

Men hur som helst så flöt dagen på och ingen av oss frös ihjäl.


Nu i veckan har Mattias och Niklas varit hemma men som tur är har Västerbys egna yrväder, Fia, varit och stökat runt hos oss!


I går tisdag, innan jag kapade bort halva tummen så röjde Fia, Micke och jag på entréladan. Vi hängde upp massa gamla cyklar på väggen, bar upp överflödiga saker på vinden och möblerade om bland dom gamla vagnarna. Resultatet blev toppenbra! Kom och titta vettja!


Hasse jobbar vidare med hönshuset och jag håller på att bygga värpreden, det var så tummen råkade illa ut, jag skulle kapa till några lister. Så nu får Hasse sköta kapen, så håller jag mig till en vanlig handsåg i fortsättningen.


Imorgon har vi möte inför skolveckan som drar igång nästa onsdag, det är fortfarande mycket kvar att göra.


Jag ska försöka sätta mig någon dag och lägga upp massa bilder här, så ni får lite att titta på.


Hoppas allt är bra med er där ute.


Hälsningar från en stympad Anja.

Förlåt ni som väntar på uppdatering!

Som tur är har jag en utmärkt förklaring, jag som skriver, Anja, har kapat bort en bit av min tumme och varit lite handikappad, men kommer skriva såfort jag kan använda fingrarna som folk igen!


Adjöken!

Har haft fullt upp hela dagen och inte hittat tid att sätta mig ner och skriva, men lovar att ändra på det imorgon, då kommer också massvis med bilder!


Hälsningar

Anja

Hej!


Här kommer en liten bilduppdatering med vad som händer på Västerby just nu!

Klicka på bilderna för att få dom större!

  

Annika och Anja låg på knä igår och såpskurade Idéknutens blivande försäljningslokal och nog blev det skillnad allt! Det är troligtvis inte skurat där på en sisådär 100 år, så det behövdes.

 

Idag fortsatte jag, Anja, med att skura väggarna inne i Västerbys egna försäljningslokal, golvet får vänta till en annan dag. Kan inte säga annat än att svetten lackar!

 

Hasse, våran vaktmästare är i full gång med att bygga hönshus. Ikväll åker Ulrika och köper 20 värphöns som i sommar ska få sina ägg sålda här.

 

Micke, Niklas och Mattias jobbar i den stekande solen med hönsgården.


Som ni märker är det mycket nytt på gång här i sommar, hoppas ni kommer och besöker oss!


/Anja

Presentation


Västerby Hälsingegårdar i Rengsjö. Under sommaren sprudlar här av aktiviteter, och här i bloggen kommer ni kunna följa oss i våra förberedelser och senare även läsa om våra aktiviteter.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!


Ovido - Quiz & Flashcards